یکان اسراییلی مظنون به حمله مجازی به ایران شد
برگردان از فرامرز دادرس برگردان از فرامرز دادرس

آدریان ژولمه، روزنامه فیگارو

 

در حمله ای که به تازگی به سیستم های کامپیوتری ایران شد و توجه همه را بخود جلب کرد، نام یکان 8200 اسراییل، نیروی ویژه متخصص در جنگ های الکترونیکی بر سر زبان ها افتاد.

این یکان اطلاعاتی " امان " ارتش اسراییل در آغاز برای شنود تلفنی از دشمن سازمان یافته بود، سپس در سال های 1990، فعالیت اش رادر زمینه جنگ های الکترونیکی گسترش داد، در این زمان یک کارشناس انفورماتیک از "  شین بت " سازمان اطلاعات داخلی اسراییل، موفق شد در یک مانور حفاظتی وارد سیستم کامپیوتری یکی از مخازن بزرگ سوخت در شمال اسراییل شود.

از این پس تصمیم گرفته شد برنامه هایی برای آمادگی و مقابله در برابر حملات احتمالی از این نوع و همچنین بررسی و کشف امکانات تازه برای حمله به سیستم های انفورماتیک دشمن پیش بینی شود.

سیستم خدمت اجباری این فرصت بزرگ را به ارتش اسراییل می دهد تا از شمار زیادی از کارشناسان بهره ببرد. یکان 8200 جنگ های الکترونیک، توجه زیادی به زبان های گوناگون برنامه ریزی کامپیوتر دارد وبه استخدام  برنامه ریزان و مهندسین انفورماتیک می پردازد.

در دسامبر 2009، ژنرال آموس یادلین، فرمانده یکان اطلاعاتی " امان " در کنفرانسی که از سوی انستیتو بررسی امنیت ملی در تل آویو برگزار شده بود گفت « میدان جنگ الکترونیکی بخشی از دکترین دفاعی اسراییل است، ما در این زمینه کاملاً مستقل و خود کفا هستیم و به تکنولوژی و کمک خارجی وابستگی نداریم، این یک زمینه کاملاً شناخته شده برای جوانان اسراییل است، کشوری که به تازگی " ملت استارت آپ" نام گرفته است.

این گفته های ژنرال سابق نیروی هوایی اسراییل است که خود در حمله هوایی به نیروگاه اتمی عراق (OSIRAK) در سال 1980 شرکت داشته است.

خرابی عجیب

ژنرال افزود؛ فضای مجازی به کشور های کوچک و اشخاص عادی امکانی را می دهد که تاکنون در اختیار دولت های بزرگ قرار داشت، نیروی بالقوه ای برای وارد کردن ضربه ... وجود دارد که قادر به خطر انداختن مراکز کنترل نظامی و اقتصادی  قدرت های خارجی، بدون محدودیت جغرافیایی می باشد» .

یک شایعه می گوید که هکر ها ی جوان اسراییلی داوطلب خدمت سربازی در واحد 8200 می شوند، ارتباط میان این بخش ازسازمان اطلاعاتی اسراییل و شرکت های کامپیوتری آن کشور وجود دارد.

شماری از اعضای سابق یکان 8200، در شرکت های کامپیوتری اسراییل کار می کنند که از کارآمد ترین ها در زمینه برنامه های " آنتی ویروس " می باشند.

به نوشته مجله (Jane’s) کارشناس در زمینه مسائل دفاعی، پیش از حمله برق آسای نیروی هوایی اسراییل به تاًسیسات اتمی مخفی سوریه در سپتامبر 2007، سیستم ها ی رادار (DCA)  ارتش سوریه بطرز مشکوکی از کار افتادند.

سر نخ های بدست آمده در برنامه کرم مجازی " استاکس نت " که سیستم های کامپیوتری ایران را هدف قرار داده است اشاره به " استر"  قهرمان زن کتاب مقدس یهودیان دارد، ارتباط احتمالی میان این حمله مجازی و اسراییل هرگز به اثبات نخواهد رسید، ولی سوء ظن قوی در میان کارشناسان  اطلاعاتی وجود دارد.


October 7th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی